Algemeen

Het Rietschans College is een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs. Wij verzorgen onderwijs aan leerlingen en jongeren van 12 tot 20 jaar.

Het Rietschans College wil de leerlingen toerusten op een zo volwaardig mogelijke plaats in de maatschappij, waarbij gestreefd wordt naar een zo hoog mogelijke graad van autonomie. Na het verlaten van de school is de leerling in staat aansluiting te vinden in het reguliere vervolgonderwijs en daarmee te participeren in een voortdurend veranderende en complexe samenleving. De onderwijsbehoefte van de leerling wordt vertaald in een onderwijsprogramma. We gaan uit van de mogelijkheden van de leerling en niet van de beperkingen.

Het Rietschans College is zoveel mogelijk een ‘gewone’ school, waar het soms net even anders loopt. Ons motto: “Gewoon waar mogelijk en speciaal waar nodig”. Dat betekent dat wij dezelfde leerstof gebruiken als het reguliere onderwijs. Er is een nauwe samenwerking met het Christelijk College Groevenbeek, waardoor de aansluiting met het regulier onderwijs wordt gewaarborgd.

Het uitgangspunt voor een keuze wordt bepaald door de behoefte, de mogelijkheden van een leerling en de faciliteiten die de school kan bieden.

Missie en Visie

De doelgroep van het Rietschans College bestaat uit leerlingen met internaliserende problematiek en/of psychiatrische problematiek. Wij bieden deze leerlingen een breed onderwijspakket van hoge kwaliteit. Het Rietschans College is een veilige school. Een school met herkenbare normen en waarden, respect voor eigenheid, een duidelijke organisatiestructuur en een plek waar het kind centraal staat. Het is onze intentie en ambitie om kinderen naast diplomagericht onderwijs ook praktische, creatieve, sociale en emotionele vaardigheden aan te leren. Door dit aanbod kunnen zij hun toekomst zo goed mogelijk vormgeven.

Het Rietschans College verzorgt speciaal voortgezet onderwijs voor de onderbouw en bovenbouw. In de onderbouw bieden wij de niveaus vmbo-tl en havo/vwo aan. In de bovenbouw doceren wij vmbo kader (sector Zorg en welzijn), vmbo-tl en havo. Onze school stelt duidelijke en herkenbare onderwijsdoelen die voldoen aan de wettelijke eisen voor het voortgezet onderwijs en de kwaliteit borgen. In dit kader werken wij samen met het Christelijk College Groevenbeek. De school streeft ernaar om de leerlingen uit te laten stromen naar het regulier onderwijs en/of een vervolgopleiding.

Met professionele meetinstrumenten registreren wij de voortgang van onze leerlingen. Leidend hierbij is het Ontwikkelingsperspectief. Hierin leggen wij de emotionele, schoolse en cognitieve ontwikkeling van de leerlingen vast. Voorts is het Ontwikkelingsperspectief onze leidraad voor oplossingsgericht handelen, zodat wij de vaardigheden van onze leerlingen kunnen vergroten.

Het Rietschans College richt zich op het bereiken van maatschappelijke zelfredzaamheid van onze leerlingen en het vergroten van hun medeverantwoordelijkheid bij het eigen leerproces. Dit doen wij door een vakkenpakket aan te bieden dat zich specifiek richt op de ontwikkeling van praktische, creatieve, sociale en emotionele vaardigheden. We doen dit vanuit de gedachte dat onze leerlingen een bredere behoefte hebben dan kennisvergroting alleen. Onze medewerkers stellen zich professioneel op naar leerlingen, ouders en organisatie.

Doelgroep

Doelgroep onderbouw

Op de onderbouw zitten leerlingen tot ze naar de bovenbouw gaan. Dit zijn de eerste twee jaar van de vmbo-tl, de eerste drie jaar van de havo en het vwo. [VWO-leerlingen die de onderbouw succesvol hebben doorlopen zullen het regulier onderwijs instromen].

Onze leerlingen hebben meer aandacht nodig op vele gebieden. Meer aandacht omdat ze moeite hebben om te gaan met stress en emoties, wat leidt tot innerlijke onrust. Zij sluiten zich bijvoorbeeld af van andere mensen, voelen zich angstig of worden somber. We noemen dit ‘internaliserende problemen’. Alle leerlingen op het Rietschans College hebben zulke problemen en veel van hen volgen om die reden een behandeltraject bij GGZ (GGZ Centraal, Bosman GGZ) of andere zorgverlenende instanties. Onze leerlingen hebben diagnoses als ADHD, ADD, Autisme en aan autisme verwante stoornissen, stemmingsstoornissen, angststoornissen, eetstoornissen en enkele identiteitsstoornissen.

Onze leerlingen komen van het (speciaal) basisonderwijs maar ook uit het alle vormen van het voortgezet regulier onderwijs. Zij kunnen op de onderbouw blijven totdat ze naar de bovenbouw kunnen of weer teruggaan naar het regulier onderwijs.

Al onze leerlingen hebben een indicatie voor het voortgezet speciaal onderwijs.

Doelgroep bovenbouw

Op de bovenbouw zitten leerlingen die zijn doorgestroomd vanuit onze eigen onderbouw of uit ander vormen van het voortgezet regulier onderwijs.

Op de bovenbouw krijgen leerlingen les op het niveau van vmbo-kader richting zorg en welzijn, vmbo-tl en havo. Uiteindelijk moet dit resulteren in een volwaardig diploma.

Op de bovenbouw kunnen leerlingen tot en met 20 jaar onderwijs volgen.

 

Hoe werkt onze school?

School in de praktijk

Uitgangspunt voor de onderwijsprogramma’s zijn de kerndoelen voor het voortgezet onderwijs. Voor onze leerlingen is het belangrijk dat ze naast kennis ook verschillende vaardigheden aanleren, zodat ze leren omgaan met hun problemen. Deze verschillende vaardigheden leren ze niet vanzelf. In de onderbouw en bovenbouw besteden we daarom aandacht aan het aanleren van deze vaardigheden. Dit doen we d.m.v. het aanbieden van lesprogramma’s. Er wordt aandacht besteed aan sociale vaardigheden en studievaardigheden. Wij weten vanuit onze ervaring dat de meeste leerlingen ook leren vanuit de dagelijkse praktijk. Onze docenten zijn hier dan ook met de leerlingen dagelijks mee bezig. Omdat onze leerlingen, nadat ze bij ons weg zijn, moeten kunnen functioneren in de maatschappij hebben we gekozen voor een school die van veel naar minder structuur gaat. Het leren dragen van eigen verantwoordelijkheid vinden wij belangrijk.

School & samenwerking

Onze school werkt met verschillende partners samen. Voor leerlingen die de opleiding vmbo-kader (richting Zorg & Welzijn), vmbo TL of havo volgen, is het afleggen van certificaten en het halen van het desbetreffende diploma het einddoel. Deze examens organiseren wij in samenwerking met het Christelijk College Groevenbeek in Ermelo.

Onze school heeft contacten met eigen VSO-scholen binnen onze stichting. Wij overleggen op structurele basis met de permanente commissie leerlingwezen (PCL), de leerplichtambtenaar, het samenwerkingsverband en de GGD.

Omdat veel van onze leerlingen een behandeltraject volgen bij een zorgverlener hebben wij ook met verschillende zorgaanbieders contacten, bijv. GGZ Centraal en Bosman GGZ.

School & behandeling

Een behandeling kan plaatsvinden tijdens de schooluren en wordt in het lesrooster opgenomen. Het komt dan ook voor dat een leerling niet de gehele dag in de klas zit. School en de behandelaars werken nauw samen, maar hebben hierin wel hun eigen verantwoordelijkheden.

Leerlingen die geen behandelrelatie hebben met een externe zorgverlener worden, indien haalbaar, zo nodig begeleid door het zorgteam van school.

Overblijven

Leerlingen kunnen op school overblijven. Ouder(s) zorgen ervoor dat hun kind voldoende brood, fruit en drinken mee krijgt. De leerlingen moeten in de pauze in de omgeving van de school blijven. Alleen met toestemming van ouder(s) en school mag een leerling het terrein verlaten.

School en ouders

Wij vinden een goed contact tussen ouder(s) en school belangrijk. De school heeft een deelraad waarin ouders en docenten vertegenwoordigd zijn. Aan het begin van het schooljaar organiseren wij daarom een algemene ouderavond. Tijdens deze avond krijgt u informatie over de onderwijsprogramma’s en de belangrijkste zaken van het schooljaar. Tijdens het schooljaar zijn er rapportbesprekingen van uw kind en wordt u uitgenodigd voor het bespreken van het Ontwikkelperspectief. Wanneer het nodig is, kunt u altijd een afspraak maken met de mentor of de directie.

Resultaten van de leerlingen

Twee keer per jaar, in december en juni, reiken wij rapporten uit. U ontvangt een uitnodiging voor de rapportbespreking.

Excursies

Een aantal keren per jaar gaan leerlingen op excursie. Vaak is deze excursie gekoppeld aan het lesprogramma. Zo woonden we het afgelopen jaar een zitting bij van de Tweede Kamer en bezochten we de rechtbank. Aan de deelname van de excursies zijn geen kosten verbonden. Meerdaagse excursies of schoolkampen organiseren wij af en toe ook. Naast deze excursies zijn er sport- en speldagen en een schooluitje. Bij alle activiteiten zijn meerdere leerkrachten aanwezig die de leerlingen begeleiden.

Foto’s

Wij maken foto’s van onze activiteiten ter herinnering aan een excursie, een sportdag of een diploma-uitreiking. Als u er bezwaar tegen heeft dat we uw kind op de foto zetten, horen we dat graag van u of uw kind. Wanneer u bij ons niet aangeeft bezwaar te hebben, dan gaan wij ervan uit dat uw kind op foto’s mag figureren.

Ouderbijdrage

Jaarlijks vragen wij van de ouders een vrijwillige bijdrage. In de maand september krijgt u een brief waarin we uw medewerking vragen. De bijdrage voor dit schooljaar bedraagt €100,-. Dit geld besteden we aan activiteiten die de overheid niet vergoedt, zoals excursies en de bijzondere activiteiten gedurende het schooljaar. Voor leerlingen die halverwege het jaar instromen, maken we afspraken over de hoogte van het bedrag. De school kan de ouder(s) ook een bijdrage vragen voor verbruiksmaterialen.

Stage

Voor sommige leerlingen is er de mogelijkheid een ‘snuffelstage’ te doen. Dit is een goede gelegenheid om te kijken of een bepaalde beroepsrichting bij hen past. Voor andere leerlingen heeft de stage een therapeutisch en/of ontwikkeldoel. Medewerkers van school begeleiden de stages en hebben contact met de stagebedrijven.

Uitstroomgegevens leerlingen 2016-2017

 

Veiligheid

Onze school wil optimale veiligheid bieden aan leerlingen en medewerkers. Iedereen heeft het recht om – ongeacht culturele of religieuze achtergrond – met respect behandeld te worden. Om die reden heeft het Rietschans College heldere schoolregels waarop we elkaar kunnen aanspreken.

Aanmelden

De Rietschans heeft geen open dag. Voor aanmeldingen kunt u contact opnemen met de orthopedagogen van de locatie. Zij maken dan met u een afspraak voor een kennismakingsgesprek/intakegesprek.

Verdere informatie voor het aanmelden van uw zoon of dochter kunt u contact opnemen met 088 – 04 07 171 of mailen naar rietschans@shlonderwijs.nl

 

Nieuws

Momenteel zijn er nog geen nieuwsberichten.