Onderwijs
Ons onderwijs krijgt vorm vanuit de volgende pijlers:
- Wonen;
- Werken;
- Vrije tijd;
- Burgerschap.
Leerlingen worden op basis van hun ontwikkelingsperspectief ingedeeld in een mentor- en werkgroep. In de eerste jaren op het VSO krijgen leerlingen een breed vakkenaanbod. Naarmate de leerling ouder wordt, nemen praktijkvakken een steeds belangrijkere plaats in binnen het onderwijs. Het onderwijs richt zich dan ook meer op uitstroom. Van praktijk naar interne stage, vervolgens begeleide externe stage en daarna zelfstandige externe stage. Ook bieden we in deze fase voor leerlingen met uitstroom richting arbeid de mogelijkheid tot het halen van een SVA-certificaat.
Vakken
Elke leerling krijgt binnen zijn schoolloopbaan een aanbod uit onderstaande vakken. De duur, de inhoud en de hoeveelheid tijd die aan de verschillende vakken wordt besteed, hangt af van het ontwikkelingsperspectief en de onderwijsfase van de leerling. Niet alle leerstof is geschikt voor iedereen. Niet alle leerstof is wenselijk voor iedereen. Leerstof op maat is het uitgangspunt.
Algemeen Vormende Vakken
- Mondelinge en schriftelijke taal
- Lezen
- Rekenen
- Engels
- Wereldoriëntatie
- Verkeer / Bromfietscertificaat
- ICT
Praktijkvakken
- Constructie / Demontage
- Plant en tuin (groen)
- Huishoudkunde
- Horeca
- (Hout-/ Fiets-)Techniek
- Dierverzorging
- Beeldende vorming
- Kaarsen maken
Bewegingsonderwijs
- Fitness
- Gym
- Zwemmen (optioneel)
Expressievakken
- Muziek
- Dramatische vorming
- Beeldende vorming
- Keramiek
- Tekenen
- Textiel
Overige vakken
- Sociale vaardigheden
- Burgerschap
- Seksuele vorming
- Rots & Water
Bewegingsonderwijs
Bij de lessen bewegingsonderwijs zijn we gericht op het beter leren deelnemen aan bewegingsactiviteiten. Door deel te nemen aan deze activiteiten leren de leerlingen zichzelf en daarbij hun eigen mogelijkheden en grenzen ontdekken en verleggen. Door samen te bewegen kom je in contact met anderen en leer je belangrijke sociale vaardigheden. Je leert er om te gaan met spanning, omgaan met verschillen en samenwerken. Er is tijdens de les ook veel aandacht voor het zelfstandig op gang houden van een activiteit. Hoe zorg je voor eerlijke partijen? Hoe moet je wisselen van functie? Hoe kan je iets makkelijker of moeilijker maken? Een voorwaarde om (blijvend) te bewegen is plezier ervaren aan het bewegen. Dit plezier ontstaat vooral als de dingen lukken en als de leerlingen merken dat ze steeds beter worden in de activiteiten.
Doelstelling voor bewegingsonderwijs bij ons op school is dan ook: De leerlingen leren deel te nemen aan bewegingsactiviteiten en deze samen te reguleren en gezamenlijk positief en met plezier te beleven.
Voor veel van onze leerlingen is het niet vanzelfsprekend dat zij bij een sportvereniging zijn aangesloten. Als school hebben wij in beeld welke sportverenigingen in de regio een aanbod hebben voor onze leerlingen en zijn wij ook aangesloten bij Special Heroes. Samen met hen organiseren wij clinics en proberen we de stap naar de sportvereniging makkelijker te maken.
We maken gebruik van de gymzalen bij ons op school en kijken naar mogelijkheden om buiten de school te sporten. De leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun gymkleding en (gym)schoenen.
De organisatie van het VSO
Het VSO is ingedeeld in vier fases. Deze fases (onderwijs-zorg, instroom, doorstroom en uitstroom) worden ingedeeld op leeftijd* van de leerlingen. Binnen de fase wordt er een groepsindeling gemaakt op basis van het uitstroomprofiel (dit noemen wij streaming op niveau).
* Voor de structuurgroep gebruiken we geen indeling op leeftijd, maar kijken we naar de specifieke ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Onderwijs-zorg
Groepen met extra ondersteuning. 12/19-jarigen, ervaringsgerichte en (licht) arbeidsmatige dagbesteding. Het onderwijs vindt grotendeels plaats binnen de eigen mentorgroep.
Instroomfase
Instroomgroep. 12/14-jarigen, arbeidsmatige dagbesteding, (gesubsidieerde) arbeid en vervolgonderwijs. Het onderwijs vindt grotendeels plaats binnen de eigen mentorgroep.
Doorstroomfase
Doorstroomgroep. 14/16-jarigen, arbeidsmatige dagbesteding, (gesubsidieerde) arbeid, vervolgonderwijs. Het onderwijs vindt plaats binnen vaklessen en de eigen mentorgroep. Vanaf het tweede jaar een gepersonaliseerd rooster, de praktijkdag en mogelijkheid tot inzetten van diverse stageopties.
Uitstroomfase
Uitstroomgroep. 17/19-jarigen, arbeidsmatige dagbesteding, (gesubsidieerde) arbeid, vervolgonderwijs. Het onderwijs vindt plaats binnen vaklessen en de eigen mentorgroep via een gepersonaliseerd rooster. Ook in deze fase de praktijkdag en is er de mogelijkheid tot inzetten van diverse stageopties inclusief de zelfstandige externe stage.
Organisatiestructuur
De directie bestaat uit een locatiedirecteur (Esther Schuur) en een adjunct-directeur (Ard Frie). De locatiedirecteur is onder andere verantwoordelijk voor de instroom- en onderwijs-zorgfase en de zorg-onderwijsarrangementen. De adjunct-directeur is onder andere verantwoordelijk voor de doorstroom- en uitstroomfase.
De mentorgroepen zijn ingedeeld op de te verwachten uitstroom van onze leerlingen. We maken daarin onderscheid in ervaringsgerichte dagbesteding, (licht) arbeidsmatige dagbesteding, en (beschermde) arbeid en vervolgonderwijs.