Schoolgids en informatie
STAGE
Download hier polisvoorwaarden aansprakelijkheidsverzekering
Een lesdag op De Lasenberg duurt van 8.30 tot 14.15 uur. Vanaf 8.15 uur staan leerkrachten buiten klaar om je op te vangen. De school is open en je kan je klaslokaal in. In de middag heb je een pauze tussen 12.15 en 12.45 uur in je eigen klaslokaal en/of buiten op het plein van de eigen bouw.
Leerlingen die naar het arbeidstrainingcentrum of begeleide stage gaan, wachten in de ochtend buiten op het schoolplein op hun stagebegeleider. Als je terugkomt van het arbeidstrainingcentrum of begeleide stage, dan wacht je buiten op het schoolplein op je vervoer.
Als je ziek bent of door een andere oorzaak niet naar school kan komen, dan moet je ouder/verzorger dit tussen 7.45 en 9.00 uur melden bij onze conciërge. Wij moeten de aanwezigheid van leerlingen nauwkeurig bijhouden, daarom moet er elke dag dat je afwezig bent, gebeld worden. Afwezigheid kunt u telefonisch doorgeven op 088 040 7200 of per e-mail: verzuimlasenberg@shlonderwijs.nl
Voor bijzondere omstandigheden kunnen ouder(s)/verzorger(s) vrij vragen.
Bijzondere omstandigheden zijn bijvoorbeeld: een religieuze feestdag, huwelijk of begrafenis.
Deze aanvraag mailt u naar onze locatiedirecteur, dhr. R.J.W de Bruijn, via ons mailadres lasenberg@shlonderwijs.nl
Kernvakken:
Nederlands
Rekenen/Wiskunde
Arbeidsoriëntatie/Arbeidsvaardigheden
Sociaal Emotionele Vorming (BAAZ)
Overige theorievakken:
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Engels
Natuur/Gezondheid
Burgerschap
Praktijkvakken:
ICT
Sport
Groen
PIE = (Produceren, Installeren en Elektrotechniek (Metaal)
BWI = Bouw, Wonen en Inrichten (Hout)
Consumptieve Technieken (koken)
Cultuuractiviteiten
Arbeidstraining Praktijk
(individueel aanbod)
Stages:
Begeleide Interne Stage
Begeleide Externe Stage
Zelfstandige Externe Stage
Wij vinden het belangrijk dat jij je veilig voelt op school. Bij een veilige school horen duidelijke regels en afspraken. Aan het begin van het schooljaar worden in de klas regels en afspraken gemaakt. Veel van deze regels en afspraken gelden in de hele school. Sommige regels en afspraken gelden alleen in een specifieke klas of bouw. In de klas werk je ook aan veiligheid door er met elkaar over te praten. De lessen BAAZ helpen je daarbij. Bij de lessen BAAZ leer je ook dat je veilig voelen te maken heeft met samenwerken en overleggen. Op De Lasenberg werkt meester Ab. Hij is onze veiligheidscoördinator en helpt jou om goed om te gaan met regels en afspraken. Als het even niet lukt, gaat hij met jou in gesprek. Je mag ook bij hem langskomen om even rustig te worden of om te vertellen hoe het met je gaat. De veiligheidscoördinator maakt met jouw meesters/juffen, ouder(s)/verzorger(s) en met jou goede afspraken over bijvoorbeeld het voorkomen van pesten en het terug keren naar school na een schorsing. Om alle afspraken voor iedereen duidelijk te maken, zetten wij deze op papier. Op De Lasenberg zoeken wij elke dag samen naar nieuwe kansen en mogelijkheden, zodat jij met plezier en een veilig gevoel naar school gaat. Daarnaast heeft de school ook vertrouwenspersonen waar je altijd naar toe kan gaan.
Wij hebben een rookvrij schoolterrein. Leerlingen in de onderbouw, middenbouw, ODR1 en Mix klas mogen niet roken. Bovenbouw en ODR2 leerlingen mogen dit, alleen met toestemming van ouders, wel. Deze toestemming vraagt u aan bij de mentorleerkracht. Deze leerlingen hebben een aparte rookplek (van het schoolterrein af) en maximaal drie rookmomenten (voor half 9, in de kleine pauze en in de grote pauze). Het rookverbod geldt ook voor vapes en snus. Daarnaast besteden we aandacht aan de risico’s van roken, maar ook alcohol/drugs tijdens de lessen burgerschap. Het handelen in en het gebruik van drugs en alcohol op het schoolterrein is verboden. Overtreding van deze regel kan leiden tot verwijdering of schorsing van de school en aangifte bij de politie.
De Lasenberg is niet verantwoordelijk voor kwijtgeraakte en/of beschadigde spullen op school. Laat belangrijke en waardevolle spullen zoveel mogelijk thuis. In overleg met je mentor kan je een kluisje gebruiken om je spullen veilig op te bergen. Je kan ook met je mentor afspraken maken over het veilig omgaan met jouw spullen.
De Lasenberg volgt het advies van de overheid om het gebruik van mobieltjes tijdens de les niet toe te staan, behalve als daarvoor een speciale reden is. In het geval van speciale redenen maken jij en je ouder(s)/verzorger(s) aparte afspraken met je mentor. In de onder- en middenbouw lever je in de ochtend je telefoon in bij de mentor. Aan het einde van de dag krijg je deze weer terug. Om je te leren op een goede manier om te gaan met je telefoon zijn er in de bovenbouw andere afspraken. In overleg met je mentor mag je je telefoon bijvoorbeeld bij je houden in de klas. Je zorgt er
zelf voor dat je telefoon onder lestijd is opgeborgen en anderen niet stoort. Je telefoon maakt dus geen geluid en/of trilt niet.
Het ongevraagd maken van foto’s en/of video’s is niet toegestaan en volgens de wet zelfs strafbaar. Je mag dus geen (geluid)opnames maken van anderen. Ook het ongevraagd delen van foto’s en/of video’s met anderen is verboden. Afspraken veilig werken (kleding en haardracht) Bij praktijkvakken en arbeidstraining is het verplicht om bepaalde veiligheidskleding te dragen om op een veilige manier de lessen te volgen. Tijdens de praktijklessen en bij arbeidstraining dragen onze leerlingen dichte schoenen en een lange broek. Aanvullende werkkleding zoals schorten, een werkjas en werkschoenen met stalen neuzen worden door de school aangeboden.
Om veilig te werken mogen lange haren niet los. Bij sommige vakken is een staart of vlecht voldoende om veilig mee te doen. Bij andere vakken moet het haar geheel onder een werkhelm worden opgeborgen, zodat er veilig met machines wordt gewerkt. Bij de lessen sport heb je passende kleding nodig om goed te kunnen bewegen. Dit is een sportbroek, een sportshirt en een paar goed passende sportschoenen. Tijdens de sportlessen draag je andere kleding dan de rest van de dag. In het kader van hygiëne is het sterk aan te raden deze kleding minimaal 1 keer per week te wassen. Op De Lasenberg is er de mogelijkheid om te douchen na de sportles, zodat iedereen weer fris deel kan nemen aan andere lessen.
Bij het gebruik van medicijnen zijn ouders en verzorgers verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van het medicijngebruik, ook tijdens de schooluren. De wetgeving geeft aan welke verplichtingen ouders of verzorgers hierin hebben:
• De school is geïnformeerd over medicijngebruik;
• Het Formulier Medicijngebruik moet ingevuld en ondertekend zijn;
• De naam van de leerling en de dosering moet duidelijk op de verpakking staan;
• De mentorleerkracht heeft geen verantwoordelijkheid voor het juist innemen van de medicatie;
• De mentorleerkracht heeft geen verantwoordelijkheid voor het aanwezig zijn van medicijnen;
• Afspraken over medicijngebruik worden opgenomen in het OPP. Ouders zijn verantwoordelijk om verandering in medicijngebruik door te geven aan de mentor.
Het gebruik van pijnstillers (o.a. paracetamol) is niet zonder risico’s. Daarom geldt ook voor pijnstillers dat ouder(s)/ verzorger(s) verantwoordelijk zijn voor juist medicijngebruik. De school geeft geen pijnstillers aan leerlingen, tenzij bovenstaande regels gevolgd worden.
Leerlingen mogen in de onder- en middenbouw het schoolterrein tijdens de schooltijd niet zelfstandig verlaten. In de bovenbouw mag dit in overleg met je mentor soms wel. Je mentor neemt hierover altijd contact op met je ouder(s)/verzorger(s). Afspraken leerlingenvervoer Als je niet zelfstandig naar school kan komen, kunnen je ouder(s)/verzorger(s) bij je gemeente leerlingenvervoer aanvragen. De gemeente is verantwoordelijk voor het vervoer.
Een school is een omgeving waar mensen intensief met elkaar werken. Daarbij komen botsingen voor en zijn er meningsverschillen. Door met elkaar in gesprek te gaan, wordt er vaak al een oplossing gevonden. Soms blijven meningen zo verschillend, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Als u een klacht heeft, bespreek dit dan eerst met de mentorleerkracht of de schoolleiding. Voor privacygevoelige onderwerpen kunt u contact opnemen met een contact- of vertrouwenspersoon. Ouders, personeel en leerlingen kunnen bij hen terecht als zij een klacht hebben over het gedrag van een leerkracht, directeur, ouder of medeleerling. De contactpersoon is het eerste aanspreekpunt bij privacygevoelige onderwerpen. Je krijgt informatie over de klachtenprocedure en maakt met de vertrouwenspersoon afspraken. U kunt erop rekenen dat dit gesprek onder vier ogen blijft. De vertrouwenspersoon doet niets buiten u om.
Voor meer informatie over onze klachtenprocedure klik hier
De Lasenberg valt onder het SWV (samenwerkingsverband) V(S)O Eemland. De leerlingen die in de buurt wonen, vragen hier een TLV aan. We werken ook samen met andere samenwerkingsverbanden. Het belangrijkste is om een goede onderwijsplek te vinden voor alle leerlingen. Met hulp van samenwerkingsverbanden hebben wij op De Lasenberg twee speciale klassen die leerlingen op weg helpen naar de juiste onderwijsplek.
De Lasenberg heeft voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften twee aparte klassen met extra ondersteuning. Dit zijn de ‘Op de Rit’ klassen. In deze klassen zitten maximaal 8
leerlingen die les krijgen van een leerkracht en een gedragsondersteuner. In de periode dat de leerling in de ‘Op de Rit’ klas zit, wordt er intensief samengewerkt tussen de leerkracht, gedragsondersteuner, de leerling en het netwerk. Elke dag krijg je, naast het reguliere lesaanbod, extra begeleiding op het gebied van sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Er is extra aandacht voor het ontwikkelen van schoolse vaardigheden. Het doel is om je binnen een periode van maximaal twee jaar “schoolrijp” te maken, zodat je door kan stromen naar een klas op De Lasenberg of ander passend onderwijs. We hebben een aanbod voor leerlingen tot en met 14 jaar en een voor leerlingen van 14, 15 en 16 jaar.
In de Mix-klas zitten maximaal 8 leerlingen in de leeftijd tussen 12 en 18 jaar oud. In de Mix-klas zitten leerlingen met gedrag- en/of psychische problemen die functioneren op ZML-niveau. Dit maakt dat de sociaal emotionele leeftijd van deze leerlingen vaak een stuk lager ligt dan de kalenderleeftijd. In de Mix-klas staat nabijheid extra ondersteuning op het gebied van leren en sociaal-emotioneel functioneren centraal. Om deze nabijheid en extra ondersteuning te kunnen bieden staat er naast de mentor een gedragsondersteuner.
Elke leerling werkt op zijn/ haar eigen tempo en niveau (maatwerk). Sommige leerlingen uit de mix-klas stromen na een aantal jaar door naar een reguliere klas op de Lasenberg. Anderen blijven gedurende de volledige schoolloopbaan in de Mix-klas en zullen uitstromen naar een passende vervolgplek.
Op De Lasenberg hebben leerlingen de mogelijkheid een aantal erkende certificaten te behalen waar de jongeren in de praktijk veel aan hebben. Hiermee kunnen ze ook doorgroeien naar een MBO Entree opleiding. Vanaf de middenbouwklassen kunnen leerlingen mee doen met de IVIO-examens. Dit is een landelijk examen dat 2 keer per jaar op de Lasenberg wordt afgenomen. Eerst doen leerlingen mee aan een proefexamen waar minimaal een 7.0 moeten halen om aan het examen mee te kunnen doen.
De vakken waarin examen gedaan kan worden zijn: Nederlands, Engels, rekenen/ wiskunde. De vakken kunnen op 3 niveaus behaald worden. Deze diploma’s zijn belangrijk wanneer een leerling de overstap wil maken naar het MBO Entree.
Bij houtbewerking kunnen de leerlingen een opleiding stappenplan houtbewerking volgen. Dit is een landelijk erkende opleiding van het Kenniscentrum SH&M.
Het complete traject Stappenplan houtbewerken bestaat uit drie delen. Beginnende bij de basisvorming houtbewerken en verdiept de lesstof in delen 2 en 3. In ieder deel doen de leerlingen aan de hand van praktische oefeningen de nodige kennis en ervaring op. Stap voor stap maken de leerlingen kennis met de theorie. Ieder deel sluit af met een praktijk- en een theorietoets.
Doel: Leerlingen een (zelfstandige) plek in de maatschappij bieden door hen kennis en vaardigheden in houtbewerken te laten opdoen op het voor hen maximaal haalbare niveau.
Leerlingen hebben de mogelijkheid om hun diploma Basisveiligheid VCA (Veiligheid Checklist Aannemers) te halen. Wat leer je tijdens deze cursus:
Doel: Leerlingen zijn in staat onveilige en ongezonde situaties beter te herkennen. Ze kunnen maatregelen nemen om risico’s te vermijden in gevaarlijke omstandigheden en hebben kennis van beschikbare hulpmiddelen op het gebied van veiligheid. Ook hebben ze inzicht in de Arbowet. Dit diploma is 10 jaar geldig,
Leerlingen kunnen op de Lasenberg hun Veiligheidscertificaat Vorkheftruck halen. Dit is een landelijk geldig diploma en is 5 jaar geldig.
In de bovenbouw gaan leerlingen een aantal dagen naar het arbeidstrainingscentrum van De Lasenberg. Dit gebouw staat op ongeveer een kilometer van school. Hier gaan de leerlingen oefenen in diverse arbeidsbranches zoals repro, industrie en fietstechniek. Ook de cursussen vorkheftruck rijden en VCA worden in het arbeidstrainingscentrum gegeven.
Daarnaast gaan de leerlingen in de bovenbouw naar externe bedrijven om het geleerde in de praktijk te brengen. De leerlingen gaan onder begeleiding van de stagebegeleider meelopen bij bijv. een zorginstelling, een supermarkt of een externe tuin onderhouden.
De doelstelling van het ATC is leerlingen zo op te leiden zodat ze met een maximale hoeveelheid bagage op de (beschermde) arbeidsmarkt geplaatst kunnen worden.
Deze activiteiten worden medegefinancierd door het Europees Sociaal Fonds.
Ontvangt subsidie voor de volgende activiteit(en):
Het gaat stages in leerwerkbedrijven, welke vanaf de middenbouw en/of bovenbouw worden aangeboden aan de leerlingen. De activiteiten binnen het project bestaan uit de inzet van stagedocenten, die de stageplaatsen regelen en de leerlingen gedurende de stages begeleiden. Regelmatig zijn er contactmomenten om te kijken hoe de stages vorderen.
Om de overgang van school naar werk soepel te laten verlopen, gaan de leerlingen in de bovenbouw stagelopen bij een extern bedrijf/instelling. In overleg met de leerling, ouders, mentorleerkracht en de stagedocent wordt gezocht naar een geschikte plek. In deze periode worden leerlingen gestimuleerd om actief bezig te zijn met:
De duur van een stageperiode is afhankelijk van verschillende factoren. Vooraf aan de stageperiode zullen afspraken hierover gemaakt worden.
Deze activiteiten worden medegefinancierd door het Europees Sociaal Fonds.
16 april 2025
De vlag ging uit toen op het schoolplein van de Lasenberg een prachtige, solide tafeltennistafel werd geplaatst. Inmiddels hebben de leerlingen al heel wat potjes gespeeld. Het mooie van de tafeltennistafel is dat het dynamisch en tegelijkertijd laagdrempelig is. Er is altijd wel iemand te vinden om mee te spelen. En als je vaak speelt, word je er vanzelf goed in en gaat je conditie erop vooruit.
De Lasenberg is een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs te Soest en maakt deel uit van ‘s Heeren Loo Onderwijs. Op school zitten zo’n 150 leerlingen in de leeftijd 12-18 jaar. Vanwege hun licht verstandelijk beperking en bijkomende problematiek, krijgen de kinderen passende ondersteuning, zijn de klassen klein en de lessen divers. Verder is de lesstof overzichtelijk en meer dan enkel vakinhoudelijk. De kinderen leren bijvoorbeeld ook vaardigheden als zelfredzaamheid, sociale vaardigheden en werknemersvaardigheden. Ook is er extra aandacht voor culturele en sportieve activiteiten. Opdat de jongeren stoom kunnen afblazen én nieuwe energie op kunnen doen.
Gelukkig zijn er donateurs die de behoeften van deze kwetsbare doelgroep begrijpen en een handreiking doen. De Lasenberg is Stichting van het Kind zeer dankbaar voor de tafeltennistafel en steekt een duimpje in de lucht namens alle leerlingen: Dank je wel!